Blogi

Kari Korkiakoski

Kesälomalla on hyvä kokeilla ja ihmetellä kaikenlaista arjesta poikkeavaa. Yksi meidän perheen kesälomapäivistä suuntautui ihmettelemään Tammisaareen Chappe-museota. Olimme myös suunnitelleet käyntiä YLP!-nimisessä pizzeriassa, jossa on kuulemma ”maailman – tai ainakin Suomen – parhaat pizzat”. Koska YLP! ei ota kesällä pöytävarauksia, tiesimme, että ravintolan suosion vuoksi edessämme olisi kiitettävää jonottamista.

Ennen kuin olimme lopulta saaneet pizzat eteemme, olimme jonottaneet yhteensä kolme tuntia. Itse jonottamisesta oli tehty jo taidetta. Ensin jonotetaan kadulla, jotta päästään jonottamaan terassille (kuvassa vasemmalla kadun toisella puolella), josta lopulta päästään pöytään tilaamaan itse pizzat. Onko tosiaan yksikään pizza näin pitkän jonottamisen arvoinen?

Asiakaskokemuksen näkökulmasta perusasioiden tulee olla kunnossa, jotta tällainen ”kaukana kaikesta” sijaitseva pizzeria saavuttaa näin suuren suosion. Asiakkaat tulevat pitkälti suosittelun perusteella. Paikan suosio perustuu kuitenkin mielestäni paljon muuhun kuin asiakaskokemukseen – eihän kolme tunnin jono edusta millään tavalla modernia käsitystä parhaasta asiakaskokemuksesta. Tämä YLP!:n tapaus toimii hyvänä esimerkkinä laajemmasta näkökulmasta, jossa kannattaa tarkastella asiakaskokemuksen lisäksi myös brändiä ja vastuullisuutta.

Kun kerrotaan, että pizzerian on perustanut maailmaa kolunnut Michelin-kokki, se luo uskottavan pohjan toiminnalle ja erottaa sen perinteisistä pizzerioista. YLP!:n brändi ei mielestäni yleisesti erotu alan brändeistä. Nostaisin esille kuitenkin vahvan vastuullisuuteen ja arvoihin nojaavan valinnan. Pizzeria käyttää paikallisia ja sesongin raaka-aineita. Se on ennen kaikkea paikallinen ja vastuullinen alan yritys, joka erottuu valinnoillaan ja tarinallaan kilpailijoista. Paikallisuus ja vastuullisuus tarkoittaa myös sitä, että lista vaihtuu sen mukaan, mitä raaka-aineita on saatavilla. Sehän on hyvä syy tulla uudestaan. Yllä oleva kuva pyrkii kiteyttämään vastuullisuuden, brändin ja asiakaskokemuksen suhdetta keskenään. Vastuullisuus on valintoja, jotka lunastetaan kohtaamisissa asiakkaiden kanssa. Ja tässä tapauksessa vastuullisuus ja paikallisuus luo brändin. Vastuullisuus on yhä vahvemmin liiketoiminnan ydintä, eikä se voi olla enää pelkästään markkinoinnin ja viestinnän käsissä.

Asiakaskokemuksen näkökulmasta YLP! ei tarjonnut mitään erityistä. Tavallaan oli hassua, että saimme lopussa kahvit ilmaiseksi, koska tarjoilija oli unohtanut tuoda ne jälkiruokien yhteydessä. Kolmen tunnin jonottamisen jälkeen kahvien myöhästyminen ei pilannut meidän kokemusta, mutta olihan se sopiva pieni ”end” kokemus.

Lopuksi, onko yksikään pizza kolmen tunnin jonottamisen arvoinen? Osa tilaamistamme pizzoista oli erittäin hyviä, osa – ainakin lasten mielestä – tavanomaisia. Joten kolme tuntia on liikaa itse tuotteesta. On kuitenkin hyvä muistaa, että kesälomalla kolmen tunnin jono voi olla ”hauska kuriositeetti”, mutta normaalissa arjessa kestämätön tilanne. Mutta mielestäni jokaisen yrityksen – on se sitten konepaja tai kauppa – kannattaisi oppia YLP!:n ideasta se, että kannattaa rohkeasti olla erilainen. Hintakisa on kova jokaisella toimialalla, mutta rohkeimmat luovat oman kategorian, jossa hinta menettää merkityksensä. Brändi, vastuullisuus ja asiakaskokemus tarjoaa kokonaisuuden, josta jokainen voi etsiä itselleen ylp!-position.

Jaa:

Comments are closed here.